entrevista Paul GilbertEl legendario guitarrista Paul Gilbert acaba de publicar su nuevo trabajo “The Dio Album”, un larga duración de versiones instrumentales de Dio, que abarca temas de las tres bandas más populares de Ronnie: Rainbow, Black Sabbath y Dio.

Desde la primera escucha supimos que se trataba de algo especial, el enfoque de las versiones es muy particular, con Gilbert tratando de emular la voz de Dio con su guitarra. No hablamos solo de las líneas obvias de la melodía, nos referimos a los matices interpretativos y estilo de fraseo que tanto caracterizaban a Ronnie; Paul lo ha traducido al lenguaje de las cuerdas de acero con increíble precisión.

Adaptaciones de versiones en directo, toques personales, su visión de algunos de los solos originales… Este disco gustará sin duda a cualquier fan del heavy metal, fuese amante del formato instrumental previamente o no.

Click to read interview in english

Con motivo de este genial lanzamiento, tenemos ocasión de charlar con el maestro de las seis cuerdas. Hola Paul, ¿cómo estás? Espero que todo bien. La primera pregunta es obligada, ¿por qué un álbum de versiones de Dio? Cómo surge la idea, por qué Dio en concreto…

PG: Quería mejorar mi habilidad para interpretar melodías en la guitarra. Los cantantes son maestros de la melodía. Así que hice una lista de cantantes a quienes quería escuchar y aprender de ellos. Ronnie James Dio fue el primer nombre que anoté en mi lista. Ya había estado trabajando en algunas de sus melodías durante algunos años, enseñándolas en mi escuela en línea Artistworks. Había pasado suficiente tiempo con las melodías como para sentirme listo para intentar hacer un álbum completo de ellas.

Portada del último disco de Gilbert: "The Dio Album"

Ronnie es un auténtico icono con una discografía antológica, ¿cómo escogiste los temas para el disco? ¿qué fue lo más difícil a la hora de seleccionarlos?

PG: Había algunas canciones que realmente me encantaban y NO elegí. Por ejemplo, «Light in the Black«, «Stargazer» y «Tarot Woman«. Pero todas estas canciones tienen secciones instrumentales largas. Y me di cuenta de que quería centrarme principalmente en las voces. Por eso elegí canciones como «Man on the Silver Mountain«, que tiene muchas partes cantadas y un solo de guitarra más corto.

Creo que has conseguido captar muchos de los matices y fraseos del estilo de Dio. Además, el tono de la guitarra principal es muy particular, tiene una saturación que en mi opinión encaja genial con el timbre de Ronnie. ¿Cómo lograste este tono/ sonido?

PG: Grabé el álbum en mi home studio. Así que tenía mi colección de guitarras, pedales y amplificadores para elegir. Simplemente me divertí. ¡Fue como tocar en una tienda de juguetes gigante!

Además del homenaje que haces al cantante, has tenido que adaptar temas y solos de tres grandes guitarristas para este álbum; Ritchie Blackmore, Vivian Campbell y Tony Iommi. Has conseguido llevarte cada sección a tu terreno y hacer unas adaptaciones impresionantes. ¿Hay algún solo que te haya planteado un reto especial para este disco?

PG: El solo en «Neon Knights» me llevó mucho tiempo antes de estar satisfecho con él. ¡Creo que hice alrededor de 100 tomas! Disfruté el proceso, sin embargo, porque podía sentir que cada vez me acercaba más. ¡Únicamente me llevó un tiempo! Por otro lado, ¡el solo en «Kill the King» fue la primera toma!

¿Te planteas hacer un segundo volumen del Dio Album?

PG: En este momento, mis planes son prepararme para la gira de Mr. Big. Probablemente haré un solo de guitarra sin acompañamiento en el concierto. No he trabajado en ese tipo de cosas en mucho tiempo, así que estoy experimentando mucho para ver qué se siente y si suena bien para mí.

¿Habrá presentaciones en directo de esta música? En caso afirmativo, ¿se contempla alguna visita a España?

PG: Siempre que vuelva a hacer conciertos con mi banda en solitario, me encantaría incluir música de Dio en el repertorio. Mi management y agentes de booking me asesoran sobre donde puedo tocar. No es como unas vacaciones en las que pueda decir: «Oh, sería agradable ir allí«. Pero he tocado mucho en España en el pasado, ¡lo cual es prometedor para el futuro!

Por cierto, hablando de conciertos, ¿pasará la gira de despedida de Mr. Big por España?

PG: Creo que hay una posibilidades de que eso ocurra a principios de 2024. Aún no he visto las fechas exactas, pero creo que ese es el plan.

¿Qué otros proyectos tienes entre manos? ¿Tal vez un reencuentro con Racer X?

PG: He estado, principalmente, enseñando en mi escuela online en Artistworks. Los intercambios de videos me permiten escuchar a los estudiantes. Me encanta poder conectarme con todos de esta manera. Cuando escucho a los estudiantes tocar, me da ideas mucho mejores sobre qué enseñar.

Han pasado toneladas de equipo por tus manos a lo largo de los años. Hoy por hoy, ¿cuáles son tus modelos favoritos de guitarra, amplificadores, pedales, cuerdas, púas…?

PG: Tengo un par de nuevos prototipos de guitarras Ibanez PGM que realmente me encantan. Existe la posibilidad de que se lancen como modelos oficiales. ¡Estad atentos! Además, he estado coleccionando guitarras vintage Ibanez de finales de los años 70 y principios de los 80. Son instrumentos de alta calidad y los precios son buenos.

En cuanto a pedales, todavía amo mi overdrive JHS PG-14 signature. También me encanta el Overdrive Preamp de JHS. En cuanto a amplificadores, he estado usando cualquier cosa que tenga un buen sonido limpio. Para la próxima gira de Mr. Big alquilaré amplificadores en cada ciudad, por lo que pedí una combinación de amplificadores limpios: un Marshall 1959SLP, un Fender Twin Reverb y un Roland JC-120. Con equipos de alquiler, nunca se sabe si el amplificador estará en buen estado o no. Pero con todos estos para elegir, ¡estoy seguro de que podré obtener un buen sonido limpio al menos con uno de ellos! Luego obtengo la distorsión de mis pedales.

Para «The Dio Album«, utilicé púas Tortex Wedge de 0.50 mm. Son muy expresivas y son excelentes para melodías, armónicos de púa y rasgueos de púa. Para la gira de Mr. Big, decidí usar un poco más gruesas, las púas Tortex III de 0.73 mm. Tienen una punta en el extremo y el grosor me brinda más estabilidad para tocar rápidamente.

En cuanto a cuerdas, uso Ernie Ball RPS de 8-38. Como afinamos medio tono más bajo para los shows en vivo de Mr. Big, voy a probar con las Ernie Ball de 8.5 – 40. Eso debería darme una tensión muy similar. Amo las cuerdas ligeras porque son fáciles para los bendings y puedo mantener la acción alta en la guitarra y seguir tocando cómodamente. La acción alta es muy importante para mí. Elimina cualquier zumbido, incluso cuando toco con fuerza. ¡Y toco con fuerza muchas veces! Y, por supuesto, una acción alta facilita agarrar la cuerda para hacer bendings y vibratos. ¡Esa es mi voz en la guitarra, por lo que es realmente importante!

¿Qué supuso en tu trayectoria aparecer a los 16 años en la revista Guitar Player y cómo viviste ese momento?

PG: En 1982, Guitar Player era la ÚNICA revista de guitarra importante en Estados Unidos. ¡Así que estaba emocionado de aparecer en ella! Esperaba que las chicas de mi escuela secundaria se dieran cuenta de que estaba en ella. Pero no creo que la mayoría de ellas leyeran Guitar Player.

Sin duda desde tus inicios hasta hoy has cambiado y evolucionado mucho como músico, practicando diferentes estilos y con increíbles resultados siempre. ¿Qué consejo darías a los músicos más jóvenes? 

NO uses tablaturas para aprender cosas nuevas.

PG: Aprende una cosa nueva cada día. No tiene que ser algo largo o complicado. Solo un nuevo acorde, una nueva sección de una canción o una nuevo fraseo. Esto significa que en un año, aprenderás más de 300 cosas nuevas. No tienes que recordarlo todo. Pero en general, mejorarás y tu habilidad para ESCUCHAR y sentirte cómodo con el instrumento te mejorará. Oh, y debería mencionar… NO uses tablaturas para aprender cosas nuevas. Esto pondrá tus manos delante de tus oídos. Y tus manos y oídos necesitan mejorar juntos. Todo lo que he visto de los guitarristas que aprenden de tablaturas es dañino. ¡Es como presionar el acelerador de un coche antes de aprender a girar y mirar por la ventana! ¡Usa tus oídos! ¡Es música! ¡Escuchar es la clave!

¿Tu sonido ha evolucionado desde que empezaste, han cambiado también tus influencias a lo largo de los años?

PG: Si duda, todavía amo la música que me inspiró al principio: The Beatles, Elton John y el pop de los años 60 y 70, además del rock de guitarra de los años 60, 70 y 80. Pero tenía curiosidad por la música que influenció a mis ídolos. El padre de Eddie Van Halen era un clarinetista de jazz. Así que empecé a investigar esa música. Eso me llevó a algunos lugares musicales geniales en la historia. Además, siempre me ha sorprendido el vibrato de B.B. King con el primer dedo. Nunca pude hacerlo exactamente como él. Así que un día pensé: «¡Lo voy a intentar realmente!» Me llevó unas seis semanas solo para desarrollar el callo. Todavía no puedo hacerlo exactamente como B.B. lo hacía, pero el intento realmente mejoró mi vibrato en general. Y escuchar a B.B. y jazz vintage ayudó a entrenar mi oído para la improvisación melódica.

Necesito hacerte un par de preguntas un poco frikis, te sigo desde hace mucho y comento estas cosas con mis amigos… Te hemos visto en numerosos vídeos tocar un contrabajo “electrificado” para promocionar publicaciones en redes. Las malas lenguas dice que son montajes, yo creo que sencillamente es un contrabajo más pequeño de lo habitual, con acción blanda y alguna pastilla para enviar el sonido a un amplificador. ¿Puedes contarnos la realidad detrás de todo esto? Espero no haber picado como con tu looper para hacer sweep picking con el trasero… 

PG: Lamento decírtelo… ¡es un looper! Uso mi bajo Rickenbacker a través de un pedal de distorsión y practico una frase hasta que la tengo memorizada. Luego la grabo con el looper e intento emular la digitación en el contrabajo. Aunque solo finjo tocarlo, sigue siendo muy desafiante físicamente. Incluso uso un slide en mi Rickenbacker en algunas partes para que suene más como un fretless. Aunque es «hacer trampa» desafío a cualquiera a intentarlo. ¡No es fácil hacer que parezca real!

A lo largo de tu carrera nos has sorprendido con muchos tonos geniales y sonidos imposibles. Los fanáticos intentamos imitar y aprender de ello, ya en que ocasiones has explicado como lograr estos en videos instructivos. En tu maravilloso disco Silence followed by a deafening roar hay un tono precioso y que me ha vuelto loco por no saber como conseguirlo. ¿Podrías explicarnos como conseguiste el sonido para Suite Modale? Solo sé que en directo cambiabas de guitarra para tocarla… 

PG: Toqué eso usando un Fernandes Sustainer que estaba instalado en una de mis guitarras. ¡Me sorprendió lo mucho que realmente suena como una flauta!

A parte de la música, ¿con que hobbies ocupas tu tiempo libre?

PG: Tengo un hijo pequeño, así que me gusta pasar tiempo con él. Tenía un gato muy genial, pero falleció este año. Así que planeo adoptar dos gatitos nuevos más adelante en el año. ¡Será divertido! Y estoy empezando a hacer más ejercicio, ya que mi cuerpo está comenzando a mostrar signos de envejecimiento y necesito intentar mantenerme fuerte.

portada live at the fillmore chuck berryEl último disco o artista que te haya sorprendido…

PG: Encontré un álbum en Spotify donde Chuck Berry está respaldado por The Steve Miller Band. Es un álbum en directo ¡y Chuck toca algunos solos de guitarra realmente geniales! Creo que se llama «Live at the Fillmore Auditorium«. En general, no conozco muchos artistas nuevos.

Tres libros que te hayan marcado.

PG: «Atlas Shrugged» de Ayn Rand fue realmente inspirador para mí cuando lo leí de adolescente. Me sorprendió mucho descubrir más tarde cuántas personas no les gustan sus ideas y escritura. Así que me da un poco de vergüenza admitir que me encantó la novela, ya que sus ideas pueden generar división. Para mí, simplemente encontré inspiración en héroes que eran supercompetentes. Yo también quería ser competente. «The Boy Who Sailed Around the World Alone» fue un libro que leí cuando estaba en segundo grado. Es una increíble historia real de aventuras. Recientemente encontré el libro de nuevo en eBay para poder leérselo a mi hijo. ¡Y «Endurance» es asombroso! Es la historia real de la expedición de Ernest Shackleton a la Antártida en condiciones casi imposibles.

Tus películas favoritas.

PG: «This is Spinal Tap», «Amadeus» y «Crimes and Misdemeanors» (Delitos y faltas).

Una comida que no puedes rechazar…

Zumo fresco de naranja.

Muchas gracias Paul por atendernos.

Gracias, Paul.

 

(English version)

English interview

The legendary guitarist Paul Gilbert has just released his new album «The Dio Album», a full-length instrumental tribute to Dio that covers songs from Ronnie’s three most popular bands: Rainbow, Black Sabbath, and Dio.

From the first listen, we knew this was something special. Gilbert’s approach to the songs is unique, as he tries to emulate Dio’s voice with his guitar. We’re not just talking about obvious melody lines, but also the interpretive nuances and phrasing style that so characterized Ronnie; Paul has translated it into the language of steel strings with incredible precision.

Featuring adaptations of live versions, personal touches, and his vision of some of the original solos, this album is sure to please any heavy metal fan, whether or not they previously appreciated instrumental music.

In light of this great release, we have the opportunity to chat with the master of the strings. Hi Paul, how are you? I hope everything’s good. The first question is obligatory: why a Dio tribute album? How did the idea come about, and why Dio specifically?

PG: I wanted to improve my ability to play melodies on the guitar. Singers are masters of melody. So I made of list of singers that I wanted to listen to, and learn from. Ronnie James Dio was the first name that I wrote down on my list. I had already been working on some of his melodies for a few years, by teaching them at my Artistworks online school. I had spent enough time with the melodies, where I felt ready to try a whole album of them!

Ronnie is a true icon with an anthological discography. How did you choose the songs for the album, and what was the most challenging part of selecting them?

PG: There were a few songs that I really loved that I did NOT choose. For example, «Light in the Black,» «Stargazer,» and «Tarot Woman.» But these songs all have long instrumental sections. And I realized that I wanted to spend most of my time with vocals. So I chose songs like, «Man on the Silver Mountain,» which has lots of singing, and a shorter guitar solo.

I think you captured many of the nuances and phrasing of Dio’s style. Also, the tone of the main guitar is very particular, with a saturation that in my opinion fits great with Ronnie’s timbre. How did you achieve this tone/sound?

PG: I recorded the album in my home studio. So I had my collections of guitars, pedals, and amps to choose from. I just had fun. It was like playing in a giant toy store!

In addition to the homage you pay to the singer, you had to adapt songs and solos from three great guitarists for this album: Ritchie Blackmore, Vivian Campbell, and Tony Iommi. You managed to take each section to your territory and make impressive adaptations. Was there any solo that posed a special challenge for this album?

PG: The solo in «Neon Knights» took me a long time before I was happy with it. I think I did about 100 takes! I enjoyed the process though, because I could feel that I was getting closer every time. It just took me a while! On the other hand, the solo in «Kill the King» was the first take!

Do you plan to make a second volume of the Dio Album?

PG: At the moment, my plans are to get ready for the Mr. Big tour. I will probably do an unaccompanied guitar solo in the show. I haven’t worked on that kind of thing in a long time, so I’m doing a lot of experimenting to see what feels and sounds good to me.

Will there be live performances of this music? If so, is a visit to Spain being considered?

PG: Whenever I get back to doing shows with my solo band, I would love to include some Dio music in the set. My management and the booking agents advise me about where I can play. It’s not like a vacation where I can say, «Oh, it would be nice to go there.» But I’ve played in Spain a lot in the past, which bodes well for the future!

By the way, speaking of concerts, will Mr. Big’s farewell tour come to Spain?

PG: I think there is a good chance that will happen in early 2024. I haven’t seen exact dates yet, but I think that’s the general plan.

What other projects do you have in the works? Perhaps a reunion with Racer X?

PG: I’ve been mostly teaching at my online school at Artistworks. The Video Exchanges there allow me to listen to the students. I love that I can connect to everyone this way. When I listen to the students play, it gives me much better ideas about what to teach.

You have had tons of equipment pass through your hands over the years. Nowadays, what are your favorite guitar models, amplifiers, pedals, strings, and picks?

PG: I have a couple new prototype Ibanez PGMs that I really love. There is a chance that they may be released as official models. Stay tuned for that! Also, I’ve been collecting late 70s and early 80s vintage Ibanez guitars. They are really high quality instruments, and the prices are good! For pedals, I still love my JHS PG-14 signature overdrive. I also love the JHS Overdrive Preamp. For amps, I’ve been using anything that has a good clean sound. For the upcoming Mr. Big tour, I’ll be renting amps in each city, so I asked for a combination of clean amps: A Marshall 1959SLP, a Fender Twin Reverb, and a Roland JC-120. With rental gear, you never know if the amp is going to be beat up or not. But with all these to choose from, I’m sure I can get a good clean sound from at least one of them! Then I get the distortion from my pedals. For «The Dio Album» I used .50mm Tortex Wedge picks. They are really expressive, and great for melodies, pick harmonics, and pick scratches. For the Mr. Big tour, I decided to go a little thicker, and use .73mm Tortex III picks. Those have a point at the end, and the thickness gives me more stability for fast picking. For strings, I use 8-38 Ernie Ball RPS. Since we tune down a 1/2 step for the Mr. Big live shows, I’m going to try 8.5 – 40 Ernie Balls. That should give me a very similar tension. I love light strings because they are easy to bend, and I can keep my action high, and the guitar is still easy to play. High action is so important to me. It gets rid of any buzzes, even when I play hard. And I play hard a lot! And of course, high action makes it easier to get a grip on the string for bending and vibrato. That’s my voice on the guitar, so it’s really important!

What did it mean for your career to appear at 16 years old in Guitar Player magazine, and how did you experience that moment?

PG: In 1982, Guitar Player was the ONLY important guitar magazine in the USA. So I was so excited to appear in it! I was hoping that the girls in my high school would notice that I was in it. But I don’t think most of them read Guitar Player.

Without a doubt, from your beginnings to today, you have changed and evolved a lot as a musician, practicing different styles and always achieving incredible results. What advice would you give to younger musicians?

PG: Learn one new thing every day. It doesn’t have to be something long or complicated. Just one new chord. Or one new section of a song. Or one new phrase. This means that in year, you will learn well over 300 new things. You don’t have to remember everything. But overall, you will improve, and your ability to LISTEN and to be comfortable with the instrument will improve. Oh, and I should mention… Do NOT use tablature to learn new things. This will put your hands in front of your ears. And your hands and ears need to improve together. All I’ve seen from players learning from tablature is damage. It’s like pressing the gas pedal on a car, before you learn to steer and look out the window! Use your ears! It’s music! Listening is the key!

Your sound evolved since you started, have your influences changed over the years?

PG: Definitely. I still love the music that got me started, which was The Beatles, Elton John, and 60s and 70s pop, plus guitar rock from the 60s, 70s, and 80s. But I was curious about the music that influenced my heroes. Eddie Van Halen’s dad was a jazz clarinet player. So I started researching that music. That led me to some great musical places in history. Also, I’ve always been amazed at B.B. King’s first-finger vibrato. I could never do it quite like him. So one day, I thought, «I’m really going to try!» It took me about 6 weeks, just to build the callus! I still can’t do it exactly like B.B. did. But the trying really improved my vibrato overall. And listening to B.B. and vintage jazz helped train my ear for melodic improvisation.

I need to ask you a couple of geeky questions. I’ve been following you for a long time, and I discuss these things with my friends…
We’ve seen you in numerous videos playing an «electrified» double bass to promote publications on social media. Some say it’s a montage, but I simply believe it’s a smaller than usual double bass with low action and some sort of pickup to send the sound to an amplifier. Can you tell us the truth behind all of this? I hope I didn’t fall for it like I did with your looper for sweep picking with your butt…

PG: I’m sorry to tell you… It’s a looper! I use my Rickenbacker bass through a distortion pedal, and practice a phrase until I have it memorized. Then I record it with the looped, and do my best to match the fingering on the upright bass. Even though I’m only pretending to play it, it’s still very physically challenging! I even used a slide on my Rickenbacker for some things, so it’s sounds more like a fretless. Even though it is «cheating,» I dare anyone to try this. It’s not easy to make it look real!

Throughout your career, you have surprised us with many amazing tones and impossible sounds. Fans try to imitate and learn from them, and you have even explained how to achieve some of them in instructional videos. On your wonderful album «Silence followed by a deafening roar,» there is a beautiful tone that has driven me crazy because I don’t know how to achieve it. Could you explain how you got the sound for «Suite Modale»? I only know that you changed guitars when playing it live…

PG: I played that using a Fernandes Sustainer that was installed on one of my guitars. I was surprised how much it really sounds like a flute!

Aside from music, what hobbies do you enjoy in your free time?

PG: I have a young son, so I like to spend time with him. I had a really cool cat, but she died this year. So I plan to get two new kittens later this year. That will be fun! And I’m starting to exercise more, as my body is starting to show signs of age, and I need to try to stay strong!

What was the last album or artist that surprised you?

PG: I found an album on Spotify where Chuck Berry is backed up by The Steve Miller Band. It’s a live album, and Chuck plays some really great guitar solos! I think it’s called, «Live at the Fillmore Auditorium.» Overall, I don’t really know many new artists.

Can you name three books that have had a significant impact on you?

PG: «Atlas Shrugged» by Ayn Rand was really inspiring to me when I read it as a teenager. I was very surprised to find out later how many people don’t like her ideas and writing. So I am a little embarrassed to admit that I loved the novel, as her ideas can be divisive. For me, I just got inspiration from heroes who were super competent. I wanted to be competent too. «The Boy Who Sailed Around the World Alone» was a children’s book that I read when I was in 2nd grade. It’s an amazing true adventure story. I found the book again recently on ebay, so I could read it to my son. And «Endurance» is amazing! It’s the true story of Ernest Shackleton’s expedition to Antarctica under almost impossible conditions.

What are your favorite movies?

PG: «This is Spinal Tap,» «Amadeus,» and «Crimes and Misdemeanors.»

What is one food that you can’t refuse?

PG: Fresh orange juice.

Thank you very much for your time, Paul.

PG: Thank you!

Paul

Escucha a Paul Gilbert en Spotify

Videoclip Paul Gilbert

Portada del disco "The Dio Album" de Paul Gilbert

Tracklist "The Dio Album" (Paul Gilbert)

Comprar disco

  1. Neon Knights 04:44
  2. Kill the King 04:51
  3. Stand Up and Shout 03:18
  4. Country Girl 03:59
  5. Man On The Silver Mountain 04:19
  6. Holy Diver 05:18
  7. Heaven and Hell 06:26
  8. Long Live Rock ‘N’ Roll 04:26
  9. Lady Evil 04:27
  10. Don’t Talk to Strangers 05:07
  11. Starstruck 04:10
  12. The Last in Line 05:58




Entrevistas Guitarristas Noticias